Sommaren når sitt slut – Tillbaka till verkligheten

Slutet på denna sommar är nu smärtsamt nära, och snart är det dags att gå tillbaka till skola och jobb. Är du som jag så är det förmodligen med blandade känslor som denna visshet infinner sig. Å ena sida förfasas jag över att påbörja en ny termin, för jag avskyr tidiga morgnar som pesten. Jag är med andra ord INTE en morgonmänniska. Jag ojar mig även över all examsstress som jag vet kommer komma intågande i rasande fart. Å andra sidan så känns det skönt att få tillbaka lite rutin i livet. Efter en sommar fylld av inga planer överhuvudtaget så blir man lite rastlös.

Missförstå mig inte nu, jag älskar verkligen att såsa runt utan någonting att göra, vända på dygnet, och bara vara lat i största allmänhet. Däremot så har ordspråket “för mycket av det goda” visat sig stämma lite för bra. Nu har dock oron över hur jag ska hålla mig motiverad inför den kommande terminen infunnit sig. För ni förstår, jag är en extraordinär mästare på att prokrastinera. Jag är fruktansvärt dålig på att ta tag i och få saker gjorda. (Så länge det inte rör om jobb och jag får betalt). Att få jobbet gjort på arbetet är långt ifrån samma sak som att ta tag i saker hemma. Som skolarbeten eller städning.

Back to school
Hitta motivationen i saker du gillar att göra!

Så hur motiverar man då sig själv inför något som det är svårt att se fram emot? För mig så ligger det mest i alla förberedande aspekter. Då menar jag inte att sitta och skriva upp alla grejer man måste komma ihåg i kalendern osv. Nu pratar jag ju såklart om alla nya saker man måste inhandla. Vad skulle det annars vara? Att köpa nya en ny kalender och skrivblock (dom här från Anthropologie är sjukt snygga) som man ser fram emot att börja använda är ett smart sätt att bli lite exalterad på i alla fall. Eller är det bara jag? En ny väska verkar också som en bra idé, är det kanske dags för mig att investera i den här skönheten från Julia Kays som jag haft ögonen på så länge? En uppdatering av garderoben inför den nya säsongen är också något jag skulle kunna tänka mig att slösa pengar på. Tyvärr så passar det sig inte som en fattig universitetsstudent. (Om jag däremot hade kunnat det så är några av sakerna nedan grejer jag skulle investera i.) Men men, vad vore en bal på slottet.

Top Shop – Moto Black Joni Jeans, River Island – Brown Tan Faux Suede Biker Jacket– H&M – Applique Sweater, H&M – Brown Boots, H&M – Faux Fur Leopard Print Coat.

En annan positiv sak är att hösten är en så vacker årstid (och min favorit). Vädret blir kallare och allt blir bara så mysigt, något som hjälper till att motarbeta tanken på den annalkande undergången, skolan. Kan du inte bara känna den krispiga luften en kylig morgon i oktober eller november om du sluter ögonen en stund? Känna de rödgula löven som prasslar när man går, och imman av din andedräkt i luften när du andas ut? Drömmen. Det är visionen om höstens alla ljuvligheter som gör att det känns lite bättre när tanken på alltför tidiga morgnar gör sin entreé. För även om jag måste stiga upp klockan 7 för att gå till skolan, så får jag i alla fall promenera genom ett lugnt höstparadis på vägen dit. Med musik i öronen och kanske en kopp med en ångande het Chai Latte som värmer händerna. Se där, nu ser jag ju nästan fram emot dom där tidiga morgnarna. Nu känns det inte lika jobbigt längre. Fantasi. Är det inte underbart?

Tuesdays with Morrie
Ett att bra sätt att höja motivationen lite är med en bra bok. Tisdagarna med Morrie, skriven av Mitch Albom, är en av mina favoriter! Jag rekommenderar den starkt till alla som vill läsa en riktig “feel good” bok. Lättläst men ändå intressant, trots att den även handlar om lite tyngre ämnen så kommer den ända att sätta ett leende på läsarens läppar. 

Fast i verkligheten så vet jag att jag kommer vara på gränsen till tårar utav frustrationen av att höra väckarklockan ringa varje morgon. Men nu finns det i alla fall en balans mellan lycka och misär. Gråta lite av frustration när man vaknar, för att sedan njuta av klara men kyliga höstmorgnar. Underbart. Om det inte regnar såklart. Lyckligtvis så har jag mitt favorit paraply redo för strid om så skulle vara fallet. Är det något min mamma har lärt mig, så är det att man aktivt måste leta efter positiviteten i situationer där tanken på positivitet känns löjligt långt borta. Det känns som att jag börjat bli rätt bra på det nu, visst?

Eller kanske inte, jag får skolstarten att låta som slutet på all lycka. För att återgå till mer motiverande saker, att få träffa alla vänner igen efter ett långt sommarlov är något att se fram emot. Det är lite löjligt egentligen, för vi har alla befunnit oss i samma stad, men vi har ändå inte lyckats träffas en enda gång på 2 månader. Det är nog till en del lite mitt fel. Normala människor går inte och lägger sig på morgonen för att vakna på sena eftermiddagen. Mina vänner är normala. Det är tydligen inte jag. Tur som är verkar min pojkvän vara precis lika onormal, så jag slipper åtminstone vara ensam om den saken. För vi har nämligen vänt på dygnet tillsammans, så nu är vi onormala ihop. Det du älskling. Visst är det tur att jag inte behöver vara konstig på egen hand?

Jag hoppas verkligen att du har gillat att läsa min lilla utläggning om slutet på sommaren och att behöva ta tag i verkligheten igen. Kanske fann du lite inspiration eller bara fick dig ett gott skratt? (Lämna mig gärna en liten kommentar om så var fallet!)

Vänliga hälsningar,

Ida Gabriella xx

 

Ginger Cat
Här är en bild på Hans Kungliga Höghet Sir Cronk den Krokige där han avnjuter en stund i solen som en liten uppmuntring!
Leave a Reply

